Jij bepaald of iets ongewenst gedrag is of niet, niet iemand anders
In Nederland zijn werkgevers wettelijk verplicht om binnen hun bedrijf of organisatie te zorgen voor een veilige werkomgeving. Toch heeft 1 op de 6 medewerkers te maken met een vorm van ongewenste omgangsvormen of problemen met integriteit.
Helaas gaat maar een heel klein deel van de mensen (op tijd) hierover in gesprek. Men weet vaak niet waar te beginnen. Een (externe) vertrouwenspersoon helpt je in de goede richting en helpt je een begin te maken aan een veilige werkplek.
Een vertrouwenspersoon is iemand bij wie je terecht kunt met zaken die te maken hebben met grensoverschrijdend gedrag. De vertrouwenspersoon helpt je bij het vinden van jouw manier om hiermee om te gaan en geeft begeleiding bij het intern aankaarten van de problematiek. Als het ernstiger is helpt ik je bij een eventuele gang naar de klachtencommissie. Ongewenst gedrag is een breed begrip! Probeer zo snel mogelijk te handelen als je jje niet prettig voelt op de werkvloer dit om escalatie te voorkomen.
Onveilige werksituaties vreten aan mensen en leiden bij veelvoudig of langdurig voorkomen tot stress, fysieke en mentale klachten, verzuim of vertrek van werknemers. Het is dus heel belangrijk om er op tijd met een professional over te praten, zodat de situatie snel verbeterd kan worden.
De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en garandeert anonimiteit!
De informatie die je de vertrouwenspersoon toevertrouwt, wordt niet met andere partijen gedeeld. Tenzij er sprake is van aangifteplicht op basis van strafrecht.
Bij een kalcht of melding kan je nadrukkelijk toestemming geven om het wel uit de anonimiteit te halen. Bij goed beleid worden de klachten en meldingen anoniem verzameld. Aan het eind van het jaar wordt deze anonieme registratie besproken met de directie en wordt bekeken hoe zij de problemen kunnen aanpakken om te komen tot een veiligere werkomgeving.