Hoe gaat een vertrouwenspersoon te werk?
- Het eerste contact is telefonisch. De vertrouwenspersoon luistert naar je verhaal, legt uit wat de randvoorwaarden zijn en nodigt je uit voor een persoonlijk gesprek op een fijne plek.
- Tijdens het persoonlijke gesprek is er eerst aandacht voor de kennismaking, zodat je je op je gemak voelt. Daarna wordt je klacht of melding in detail besproken en is er aandacht voor wat je wilt met de situatie.
- Aan het einde van het eerste gesprek bespreken we een aantal mogelijke oplossingen en de eventuele consequenties hiervan. Dan is het tijd om na te denken wat jij zelf het liefst wil doen met de situatie dat doe je dagen daarna.
- De volgende afspraak gaan we over de mogelijke oplossingen praten die we beiden bedacht hebben in de afgelopen dagen en als dat lukt een keuze maken.
- Afhankelijk van de oplossing die gekozen wordt gaan we aan de slag. De vertrouwenspersoon staat je bij tot de situatie afgehandeld is.
Meestal is het traject zo'n 3 gesprekken. Indien dit nodig is in sommige gevallen kunnen dit er meer zijn. Het streven is de medewerker zo snel mogelijk te helpen naar een oplossing die werkt voor hen.