De vertrouwenspersoon in de organisatie
De invulling van de rol van vertrouwenspersoon (VP) kan per branche verschillen. Het is belangrijk om te zorgen voor een heldere omschrijving en inregeling van de functie van VP. Daar ligt een taak voor de directie, HR en eventueel de OR. Zorg dat uw medewerkers de VP weten te vinden en zo laag drempelig mogelijk kunnen benaderen. U zult zien dat bij het goed inzetten van de VP u bedrijf efficienter en dus productiever zal zijn, u minder ziekte verzuim zult hebben en uw medewerkers langer bij u blijven werken door het fijne veilige werkklimaat. In principe kunnen medewerkers de VP benaderen met problemen op twee gebieden:
Ongewenste omgangsvormen
Zaken als pesten, discriminatie, agressie/geweld en (seksuele) intimidatie worden gezien als ongewenste omgangsvormen. De uitingsvorm kan zeer verschillen, maar het komt in bijna elke organisatie voor. De inze tvan een VP kan er voor zorgen dat nog kleine dingen niet escaleren en opgelost worden, of grotere zaken goed begeleid worden en gedeescaleerd worden.
Integriteitskwesties
Integriteiskwesties gaan over belangenverstrengeling, diefstal, misbruik van bevoegdheden en corruptie. Als de integriteit ter discussie staat in een organisatie is het vaak niet de schuld van één persoon. Slecht gedrag kan te maken hebben met werkstress, maar ook met een verwaterde normen- en waardencultuur of weinig aandacht voor goed leiderschap.
De VP biedt de eerste opvang aan medewerkers met klachten en/of meldingen. Met het vervullen van de taken richt de VP zich op het stoppen van het ongewenste gedrag en het bevorderen van een sociaal veilige werkomgeving.
De inrichting van de sociaal veilige werkomgeving is de taak en focus van de VP. Echter HR, de OR, een preventiemedewerker, de bedrijfsarts en de klachtencommissie heeft hier ook een taak in. Elke functionaris heeft zijn eigen invalshoek. Over deze samenwerking moeten dan ook goede afspraken gemaakt worden.