De taken van een Vertrouwenspersoon

Ondersteuning

Het ondersteunen van medewerkers die hun verhaal kwijt willen is de hoofdtaak. Met een onvoorwaardelijk luisterend oor neemt de vertrouwenspersoon alles serieus. Al je gedachten en gevoelens zijn belangrijk en vooral het delen van jouw bevindingen kan bevrijdend en oplossend werken. Wij denken mee over mogelijke vervolgstappen en bieden je handvatten om je weer prettig te gaan voelen op het werk. Vertrouwelijkheid is gegarandeerd en jij blijft eigenaar van jouw verhaal.


Voorlichting

Voorlichting geven over wat ongewenste omgangsvormen zijn, kan duidelijkheid bieden en een platform creëren voor psychosociale veiligheid van medewerkers. Hoe herken je ze? Wat valt eronder? Waarom het helpt om erover te praten en het niet weg te stoppen? De vertrouwenspersoon wil goed vindbaar zijn voor medewerkers. Zij zullen zich presenteren op de website of via een introductiebijeenkomst in de organisatie.


Signalering

In een jaarlijks overleg met de leiding van de organisatie, zal de vertrouwenspersoon het management adviseren over mogelijke knelpunten in de onderlinge omgang en de integriteit. Met een gedegen analyse van de behandelde geanonimiseerde zaken, onderbouwen zij signalen in de organisatie betreffende de psychosociale veiligheid. Met mogelijke aanknopingspunten voor een positief vervolg of benodigde aanpak. Steeds gericht op duurzaam en gezond functioneren van mens en organisatie. Dat waar samengewerkt wordt worden fouten gemaakt, dat is heel normaal. En mogen en kunnen die fouten gewoon besproken en verbeterd worden? Daar wil ik graag aan bijdragen.