Interne of Externe vertrouwenspersoon

De keuze voor een externe vertrouwenspersoon door de werknemer

Die vraag is niet eenduidig te beantwoorden. Sommige organisaties hebben zowel een interne als externe vertrouwenspersoon, dat is altijd goed. De ene persoon vindt het makkelijker om af te stappen op iemand binnen de organisatie en de ander voelt zich comfortabeler bij iemand van buiten. Als je kunt kiezen, adviseren we je om naar een externe vertrouwenspersoon te gaan. Die is volledig onafhankelijk, staat niet op de loonlijst van de organisatie en de kans op belangenverstrengeling is heel klein.


De keuze voor een externe vertrouwenspersoon door de werkgever

De rol van de VP is in ontwikkeling. Er is nog veel wildgroei. Ik ben gewend om hoge kwaliteitseisen te stellen en te leveren. Ik ben Register LVV VP en hou ons vak goed bij.

Een externe VP aanstellen heeft voordelen:
  • Juist door mijn onafhankelijkheid en brede ervaring is de externe VP een goede keuze
  • Onafhankelijkheid is met een externe VP makkelijker te waarborgen
  • Externe VP’s staan altijd klaar voor de medewerkers, zij hebben geen andere verantwoordelijkheden binnen de organisatie.
  • De VP werkt op een externe locatie. Dat biedt privacy en heeft daarmee een meerwaarde.
  • Medewerkers willen vaak toch een keer extern toetsen of hun gedachten/conclusies kloppen. Voor een second opinion gaan zij extern in gesprek.
  • Een gedragscode overtuigt pas echt als er voldoende kennis en ervaring van buiten wordt ingeroepen. Daarmee laat de organisatie zien dat het menens is met het beleid.
  • Als de rol van de VP goed wordt ingezet worden langdurig verzuim en conflicten, verbetertrajecten, mediation, outplacement en uitstroom voorkomen.
  • Ook met de combinatie van een interne en externe VP worden mooie resultaten behaald.


De Externe Vertrouwenspersoon werkt op 2 vakgebieden:

Een vertrouwenspersoon is een veelzijdig professional die een cruciale rol in het waarborgen van een veilige en integere werkomgeving vervult. Met aandachtsgebieden als ongewenste omgangsvormen en integriteitskwesties biedt de vertrouwenspersoon ondersteuning aan medewerkers in diverse organisaties. Daarnaast geeft de vertrouwenspersoon voorlichting. Dit alles met als doel het creëren van veilige werkplek voor de medewerker, met als bijkomend resultaat een bedrijf dat optimale presteert.


Ongewenste omgangsvormen

Via de ARBO-wet (2017) is elke organisatie verplicht zorg te dragen voor een psycho-sociaal veilige werkomgeving. Dit gaat over de personen die bij de organisatie werkzaam zijn. Dat betekent dat jij door jou ervaren of bemerkt ongewenst gedrag bij iemand moet kunnen melden in vertrouwen. Het begrip ongewenste gedrag wordt ruim geïnterpreteerd. Veel organisaties hebben daartoe een extern vertrouwenspersoon aangesteld.


Ongewenste Omgangsvormen zijn:

  • pesten
  • agressie
  • geweld
  • machtsmisbruik
  • discriminatie
  • (seksuele) intimidatie
  • Uitsluiting
  • Negeren
  • stalken

Het doel is professionele begeleiding van medewerkers naar passende oplossingen binnen een juridisch kader.


Integriteit

Via de Wet Klokkenluiders (2016) is elke organisatie met meer dan 50 werknemers verplicht een meldingsregeling voor misstanden te hebben. Dit gaat over de normen en waarden die de organisatie betreffen, of die de maatschappij kunnen schaden.


Integriteitskwesties:

  • Meldingen over fraude
  • onregelmatigheden
  • misstanden
  • corruptie
  • omkoping
De focus ligt op begeleiding van de medewerker naar een passende oplossing, met openbaarmaking bij strafbare feiten, altijd binnen een juridisch kader. Daarbij is de rol van vertrouwenspersoon die van klankbord.